Poveži se s nama

Lifestyle

Danas je Međunarodni dan fizičke aktivnosti, njen značaj poseban u doba Covid-ograničenja

Published

on

Obilježavanje Međunarodnog dana fizičke aktivnosti u doba pandemije Covid-19 predstavlja idealnu priliku da se podsjetimo koliko je fizička aktivnost važna i koliko može doprinjeti zdravijem načinu života, navode iz Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica.

Četvrti vodeći faktor za preranu smrt

Svjetska zdravstvena organizacija je 10. maja 2003. godine pokrenula incijativu promovisanja fizičke aktivnosti u svakodnevnom životu (Move for health day). Taj datum je određen za Međunarodni dan fizičke aktivnosti.

Fizička aktivnost odnosi se, ne samo na sport i naporno vježbanje, već i na bilo koju vrstu aktivnosti koja uključuje mobilnost, kao što su rekreacija, biciklizam, hodanje i ples.

– Ljudi mogu imati koristi čak i od umjerenih nivoa fizičke aktivnosti koji su dostižni za većinu populacije u skladu sa ličnim sklonostima i životnim okolnostima. Za početak je dovoljno neke ustaljene navike zamijeniti zdravijim, kao što su odlazak na posao bicikom ili pješice, umjesto automobilom, korištenje stepenica umjesto lifta i slično, ističe Berina Jašarević iz Službe za školsku higijenu INZ-a.

Fizička neaktivnost je četvrti vodeći faktor rizika za ranu smrt, odgovorna za 3,2 do 5 miliona smrtnih slučajeva svake godine. Neadekvatna fizička aktivnost jedan je od četiri glavna faktora rizika odgovorna za alarmantan porast većine nezaraznih bolesti poput bolesti srca, karcinoma i dijabetesa koje su danas odgovorne za više od 60 posto smrtnih slučajeva širom svijeta. Veliki udio ove smrti je preuranjen i javlja se tokom najproduktivnijeg životnog perioda.

Globalno se procjenjuje da tjelesna neaktivnost uzrokuje oko 27 posto dijabetesa, 30 posto ishemijske bolesti srca i 21 do 25 posto raka dojke i debelog crijeva. Fizička aktivnost je takođe osnovna u postizanju energetske ravnoteže i kontrole težine. Nedavne procjene pokazuju da približno trećina (31%) svjetske populacije ne poduzima preporučenu količinu fizičke aktivnosti.

– Zašto je neophodno biti fizički aktivniji? Aktivnost pomaže pri smanjenju tjelesne težine, snižava krvni pritisak i poboljšava nivoe triglicerida i holesterola, poboljšava inzulinsku senzitivnost koja doprinosi smanjenju rizika od dijabetesa, poboljšava raspoloženje otpuštajući endorfine, navodi Jašarević.

Fizička aktivnost ima slično dejstvo kao i antidepresivi u liječenju depresije, smanjuje rizik od srčanog udara, moždanog udara i karcinoma, ojačava imuni sistem i sprječava nastanak infekcija, poboljšava funkciju mozga, te doprinosi smanjenju stresa.

Preporuke u odnosu na dob

Smjernice za tjelesnu aktivnost djece i adolescenata preporučuju sat vremena umjerene do snažne aktivnosti. Preporučuje se postepeno podizanje intenziteta vježbi od umjerenog ka snažnijem. Vježbe visokog intenziteta kao i one koje podstiču jačanje muskulature bi se trebale provoditi najmanje tri puta sedmično.

Odrasle osobe bi se trebale baviti umjerenom fizičkom aktivnošću barem 150-300 minuta sedmično (oko pola sata dnevno), a vježbama visokog intenziteta 75-150 minuta sedmično (oko 15 minuta dnevno).

Odrasli sa lošom pokretljivošću i stariji od 65 godina trebaju obavljati aktivnosti najmanje tri puta sedmično kako bi poboljšali ravnotežu i spriječili padove. Ako odrasli ove dobne skupine ne mogu raditi preporučene količine aktivnosti zbog zdravstvenih stanja trebali bi biti fizički aktivni onoliko koliko to njihove sposobnosti i uslovi dozvoljavaju, kažu iz INZ-a.

Fizička aktivnost doprinosi zdravlju stanovništva smanjenjem prerane smrti, nepotrebnih bolesti i invaliditeta, kontrolom troškova zdravstvene zaštite i održavanjem visokog kvaliteta života od djetinjstva do starosti.

Povećanje tjelesne aktivnosti društveni je, a ne samo pojedinačni problem i zahtjeva populacijski, multisektorski, multidisciplinarni i kulturološki pristup koji uzima u obzir obrazovanje, sport, zdravstvo, urbano planiranje, kulturu, transport, rekreaciju kao i druge faktore životne sredine.

Međutim, važno je krenuti, malim koracima, već danas, za vaše zdravlje, u skladu sa Hipokratovom izrekom – Hodanje je čovjekov najbolji lijek.

Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Lifestyle

Kako postupiti u slučaju ujeda zmije?

Published

on

Zmije napadaju čovjeka samo iz straha, i samo i jedino ukoliko ih nagazite. Zmije su jako opasne i u sezoni parenja ili dok njeguju mladunce ali i tada, ako se povučete bez naglih pokreta, neće napasti. Ukoliko se zmija nagazi ona će se instiktivno okrenuti i ujesti za nogu, najčešće u visini čuklja. Otrovne zmije se u brzini teško razlikuju od neotrovnih, ali osnovno je to da otrovnice imaju izraženu trouglastu glavu (kod neotrovnih je ona više jajolika) i dosta sužen vrat, dok kod neotrovnih to nije slučaj.

Otrovne zmije imaju jedan do dva šuplja zuba vezana sa jednom kesicom punom otrova. Taj otrov luči jedna žlijezda povezana sa kesicom. Čim zmija zarije svoje zube u meso žrtve, iz kesice se izruči izvjesna količina otrova u ranu.

U zmijskom otrovu postoje, zapravo, dvije vrste otrova. Jedan djeluje razorno na nervni sistem, njega toplota ne uništava, drugi djeluje na krv i krvarenje.

Ima ljudi koji su otporni prema zmijinom otrovu (imunitet). Neki se sa tom otpornošću rađaju, a drugi je steknu ujedom zmije sa blažim otrovom ili davanjem seruma protiv ujeda zmije.

Klinička slika

Na mjestu ujeda se vide dijve male ubodne ranice koje ne krvare. Ubrzo na tom mjestu nastane crveni prsten koji postaje plavičast, tj. rana pomodri i javi se otok. Nešto kasnije se na tom dijelu tijela javlja obamrlost. Kad jednom uđe u krv, otrov se raznosi po cijelom tijelu. Otrovani osjeća i slabost i javljaju se drhtavica, vrtoglavica, puls mu se ubrzava a disanje postaje sve teže, blijed je, može nastati delimično ili potpuno otkazivanje bubrega. Krv može da prestane da se zgrušava, ujedena osoba često povraća i ima prolive, gubi svijest. Kasnije se javljaju grčevi i potpuna neosetljivost (koma). Delirijum, smetenost i konvulzije najavljuju intrakranijalno krvarenje koje je najčešci neposredni uzrok smrti.

Ukoliko se ne reaguje blagovremeno, nastupa paraliza centra za disanje a malo zatim i srce prestane da radi.

Za razvoj simptoma vrlo je važno mjesto ujeda. Najopasniji ujedi su na glavi ili vratu, ili ako je zmija ubrizgala otrov direktno u krvni sud.

Prva pomoć

Ne paničiti jer ima dovoljno vremena (i više sati ) da se stigne do ljekara. Ne postoji opšta saglasnost u vezi sa liječenjem. Svi se slažu da je neophodno apsolutno mirovanje, jer se kretanjem ubrzava cirkulacija krvi i apsorpcija otrova. Pojedini autori ne preporučuju stavljanje poveske iznad mjesta ujeda, zabranjuju stavljanje leda zbog pojačane nekroze, zabranjuju inciziju rane i isisavanje sadržaja. Preporučuju imobilizaciju i hitan transport u ustanovu u kojoj se može primiti antiotrov.

Većina autora ima skoro suprotno mišljenje i predlažu sljedeće postupke: ujedeni ekstremitet treba podvezati, umjereno stegnuti poveskom neposredno iznad mjesta ujeda, i imobilisati. Povremeno (3-5min) popuštati povesku jer krv mora da cirkuliše i kroz otrovani dio tijela, odnosno od vena ka srcu. Na samom mjestu ujeda naprave se kroz kožu dva unakrsna reza (slovo “X”) u dubini od 3-4mm, i pusti se da rana iskrvari. Tako će sa krvlju izaći i veći dio otrova. Nikako se ne preporučuje isisavanje rane ustima, jer je i najmanja ranica na ustima ili usnoj duplji, kao i kvaran zub, dovoljna da se otruje i onaj koji pokušava da pomogne. Rezovi se prave nožem, žiletom ili drugim oštim predmetom čije je sječivo opaljeno na plamenu ili obrisano alkoholom. Treće što treba urediti kod ujeda zmije to je da se na ranu stavi jak rastvor hipermangana i, ako ima mogućnosti za to, da se svuda oko rane ubrizga jednoprocentni rastvor hipermangana. Unesrećenom davati što više tečnosti: ali nikako alkohol. Zatim ga treba što prije prenijeti do najbliže medicinske ustanove gdje će primiti serum protiv zmijskog ujeda.

Liječenje

Što ranije dati serum antiviperinum (intravenski ili intramuskularno), po protokolu sa testiranjem na preosetljivost. Serum antiviperinum djelotvoran je protiv poluotrovnih i otrovnih zmija koje se javljaju u Evropi.

Djeci sa alergijskim bolestima ili reakcijama, kada se dobiju podaci u ličnoj i porodičnoj anamnezi, poželjno je dati serum antiviperinum u bolničkim uslovima, intramuskularno, i uz oprez.

Treba uzeti mikrobiološki bris rane, a zatim je isprati antiseptickim sredstvom.

U svim slučajevima, potrebno je provjeriti i sprovesti antitetanusnu zaštitu i dati antibiotike koji pokrivaju gram-negativnu i anaerobnu floru koja dominira u ustima zmije.

Treba suzbijati bol davanjem analgetika. Kod izražene hemolize treba dati transfuziju koncentrovanih eritrocita, a kod diseminovane intravaskularne koagulacije plazmu. Potrebno je održati diurezu i spriječiti ili liječiti šok. Hirurško liječenje je potrebno kada se javi nekroza tkiva. U slučaju velikog otoka koji remeti arterijsku cirkulaciju ekstremiteta indikovana je hitna fasciotomija.

 

Continue Reading

Lifestyle

Devet znakova koji pokazuju da pijete previše kafe

Published

on

Kafa sadrži kofein koji može popraviti raspoloženje i ubrzati metabolizam, a poželjno je konzumirati ga u manjim ili umjerenim količinama. Velike doze kofeina mogu izazvati neprijatne i opasne nuspojave. Ovih devet znakova pokazuju da pijete previše kafe i unosite previše kofeina u organizam.

Anksiozni ste

Poznato je da kofein pojačava oprez i budnost kod osobe. Ako se konzumira u prevelikim količinama, kofein može izazvati i anksioznost kod osobe.

Zabilježeno je da izuzetno visoki dnevni unos od 1000 miligrama kofeina ili više dnevno uzrokuje nervozu i slične simptome kod većine ljudi, dok čak i umjereni unos može dovesti do sličnih učinaka kod osoba osjetljivih na kofein. Uz to, umjerene doze kofeina mogu uzrokovati ubrzano disanje i povećane razine stresa.

Muči vas nesanica

Većina ljudi obožavaju kafu jer im pomaže da ostanu budni. No, previše ovog napitka može narušiti san. Studije su pokazale da veće količine kofeina mogu dovesti do toga da osobi treba puno duže da zaspe. Uz to, kofein može skratiti ukupno vrijeme spavanja, pogotovo kod odraslih.

Čini se da male do umjerene doze kofeina ne utječu na san. Nadalje, ako popijete kafu kasno u danu, to bi moglo narušiti vaš san jer je potrebno nekoliko sati da kofein napusti vaše tijelo.

Imate probavne probleme

Većina ljudi popije šoljicu kafe odmah ujutro jer im pomaže sa pražnjenjem crijeva. No, velike doze kofeina mogu uzrokovati dijareju. S obzirom na to da kofein može imati snažan učinak na probavne funkcije, trebali biste smanjiti unos kofeina ako primijetite takve probleme. Osim toga, kafu ponekad možete zamijeniti šoljicom čaja koji također sadrži kofein.

Izaziva ovisnost

Kofein može izazvati ovisnost kod osoba koje ga konzumiraju pa ako ga ne unesu u organizam nekoliko sati, to može izazvati psihičke i fizičke simptome kod osoba koje unose prekomjerne količine kofeina svakodnevno. Neki od tih simptoma uključuju glavobolju, umor i slično.

Visok krvni tlak

Ako se konzumira u velikim količinama ili prije vježbanja, kofein može povećati krvni tlak, čak i kod osoba koje rijetko konzumiraju kofein. Ovaj učinak može biti privremenpa je najbolje pratiti tijelo kako reagira na kofein, osobito ako i inače imate visok krvni talk.

Ubrzan rad srca

Velike doze kofeina mogu ubrzati rad srca kod nekih osoba. Ako primijetite bilo kakve promjene u srčanom ritmu nakon ispijanja napitaka s kofeinom, razmislite o tome smanjite unos ove tvari.

Umor

Iako je kofein poznat po tome da razbuđuje i povećava energiju, u trenutku kada izađe iz organizma može izazvati umor. Kako biste spriječili taj učinak, trebali biste ograničiti unos kofeina kako ne bi se smanjio umor kada kofein napusti tijelo, piše Healthline.

Često mokrenje

Visok unos kofeina povezan je s povećanom učestalošću mokrenja, pokazalo je više studija. Da biste to spriječili, trebali biste ograničiti unos kofeina.

Razgradnja mišića

Rabdomioliza je vrlo ozbiljno stanje u kojem oštećena mišićna vlakna ulaze u krvotok, što dovodi do zatajenja bubrega i drugih problema. Uobičajeni uzroci rabdomiolize uključuju traume, infekcije, zlouporabu droga, naprezanje mišića i ugrize otrovnih zmija ili insekata.

Uz to, bilo je nekoliko izvještaja u kojima se navodi da se ovo stanje javilo zbog prevelike doze kofeina, no to je relativno rijetko. Ograničite unos kofeina na 250 miligrama dnevno ako nsite sigurni kako će utjecati na vaše zdravlje.

Ukratko, umjerene doze kofeina mogu imati niz pozitivnih učinaka na tijelo, no ako pretjerujete s unosom ove supstance, to može izazvati i neke negativne nuspojave.

(N1)

Continue Reading

Lifestyle

Navike za dobro raspoloženje i produktivan svaki dan

Published

on

Kako se ujutro probudimo takav će nam biti cijeli dan, a ako ne želite da vam dani prolaze u lošem i negativnom raspoloženju, onda probajte usvojiti ove rutine.

Da biste započeli dan kako treba, morate steći dobre navike. Iako se neki rituali možda čine teškima za usvajanje, u konačnici će vam dokazano pomoći da se osjećate bolje.

Probudite se ranije

U anketi od 20 rukovoditelja koju navodi Laura Vanderkam, stručnjakinja za upravljanje vremenom i autorica knjige ‘Šta rade najuspješniji ljudi prije doručka’, 90 posto njih je reklo da se radnim danom bude prije 6 sati. Na primjer, izvršni direktor PepsiCoa Indra Nooyi budi se u 4 i u kancelariji je najkasnije do 7. Upravitelj Disneya Bob Iger ustaje u 4:30 da čita. Izvršni direktor Twittera Jack Dorsey izlazi u 5:30 na trčanje. Jutra su najproduktivnija doba dana i takva bi trebala biti, stoga se držite toga, piše Independent.

Započnite dan vježbom

Postoje nadljudi koji žude za tim treningom prije izlaska sunca, no za sve ostale buđenje u cik zore da bi se oznojili i mučili vjerovatno ne zvuči idealno. Ipak, jutro je vjerovatno idealno vrijeme za vježbanje. Razmislite o tome na sljedeći način: ako neki od najzaposlenijih ljudi na svijetu mogu naći vremena za vježbanje, možete i vi. Na primjer, izvršna direktorica Xeroxa Ursula Burns zakazuje satnicu ličnog treninga u 6 sati dva puta sedmično. Bivši američki predsjednik Barack Obama svaki dan započinje s treningom snage i kardio treninga, dok izvršni direktor Twittera Jack Dorsey radi tri ponavljanja sedmominutnog treninga, piše Business Insider.

Pojedite pristojan doručak

Preskočite žitarice i pripremite si doručak s proteinima. Bolje je započeti dan s jajima nego sa šećerom koji će ubrzo pasti i donijeti vam osjećaj umora. Svi su zauzeti. Možda vam se čini teško pronaći vremena za kuhanje cijelog obroka ujutro, ali s time ćete dobiti više energije i vremena poslije.

Prvo se riješite najvažnijih zadataka

Tihi jutarnji sati mogu biti idealno vrijeme za fokusiranje na važan radni projekt bez prekida. Štaviše, to je idealno razdoblje u danu prije nego vam pažnju odvuku drugi – djeca, zaposlenici, šefovi. Vanderkam koristi primjer poslovnog stratega koji je tokom dana imao toliko novih sastanaka i neprestanih prekida da je osjećao da ne može ništa stići. Počeo je razmišljati o ranim jutarnjim satima kao o projektu, i potom je odabrao zadatak koji će rješavati svako jutro. Niko ga nije ometao u 6:30 ujutro. Napokon se mogao koncentrirati.

Istuširajte se

Prema brojnim studijama, jutarnje tuširanje – ali s mlakom vodom, doista će vaše tijelo dovesti u stanje pripravnosti za dan. Osim što ćete se osjećati svježe, tuširanjem odmah nakon ustajanja uštedjet ćete vrijeme koje biste naknadno utrošili na njegu, jer ćete se odmah obući, našminkati, itd.

Seksajte se – ili jednostavno razgovarajte s partnerom

Naveče je vjerovatnije da ćete se umoriti od dnevnih aktivnosti. Zbog toga se mnogi uspješni ljudi ujutro povezuju s partnerom. Osim toga, Vanderkam se pita, šta može biti bolje od seksa pred zoru koji će vas energizirati za taj dan?  Čak i ako nisu raspoloženi za seks ujutro, mnogi parovi koriste rane sate za razgovor. Na primjer, direktor BlackRocka i njegova supruga svako jutro putuju iz predgrađa u New York. Putovanje od sat vremena koriste za razgovore o životu, financijama, popisima obaveza u kućanstvu i planovima za sedmicu.

Uživajte u tišini

Život može biti haotičan. Često je teško pronaći slobodne trenutke u svom zauzetom rasporedu. Ako uvijek jurite uokolo ujutro, teško je zamisliti da možete odvojiti vrijeme za miran trenutak. Ali takav odmor nije gubljenje vremena. Pokušajte rezervirati nekoliko minuta za tiho razmišljanje na početku svakog dana.

(24 sata.hr)

Continue Reading