Poveži se s nama

Lifestyle

INZ / Koji su savjeti stručnjaka za sigurnije i zdravije ljeto

Published

on

Bez obzira koliko dobro podnosite ljetne vrućine, ovo godišnje doba zahtjeva promjene načina života, od prehrane i odijevanja do drugačijeg rasporeda aktivnosti. Ovo se posebno odnosi na starije osobe, hronične bolesnike, dojenčad te malu djecu. Visoke temperature, pojačano znojenje, opekotine, ubodi insekata i trovanje hranom samo su neke od opasnosti s kojima se suočavate tokom ljeta, navode stručnjaci Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica.

Velike količine vode

– Nekontrolisano izlaganje sunčevim zrakama kao i nekorištenje sredstava sa zaštitnim faktorom može izazvati negativne promjene na koži, uključujući opekotine, ubrzano starenje, te u krajnjem slučaju i karcinom kože, melanom. Bez obzira na tip kože najvažnije se pridržavati osnovnih preventivnih mjera. Prilikom izlaganja sunčevim zrakama obavezno je, posebno za djecu, koristiti sredstva sa najvećim zaštitinim faktorom (50) koje je potrebno nanijeti u dovoljno debelom sloju minimalno 20 minuta prije izlaska iz kuće, uz ponavljanje svaka dva sata nakon svakog kupanja, ističe dr. spec. Elma Kuduzović, rukovoditeljica Odjeljenja za promociju zdravlja u INZ.

Stručnjaci uvijek ponavljaju  – sunčati se treba postepeno, prvi dan 15 minuta, pa postepeno produžavati vrijeme uz izbjegavanje izlaganja sunčevim zrakama  u periodu najmanje, od 10 do 16 sati. Neophodno je oblačiti laganu, široku i svijetlu odjeću od prirodnih materijala uz obaveznu zaštitu glave kačketima ili šeširima, te nošenje sunčanih naočala sa UV zaštitnim slojem.

– Zbog visokih temperatura i povećanog gubitka tečnosti znojenjem, ljeti je tijelu i koži potrebna veća količina vode (najmanje dva litra dnevno, što je otprilike osam čaša). Preporuka je unositi tečnost polako, u malim količinama i pri tome izbjegavati alkoholna, gazirana i zaslađena pića koja će samo pojačati dehidrataciju.Ako sumnjate da je voda u kojoj se kupate čista, zbog mogućih infekcija izjegavajte predug boravak u njoj, te pripazite da ne gutate tu vodu ili ronite otvorenih očiju, a obavezno nakon kupanja u takvoj vodi istuširajte se toplom vodom i sapunom, ističe dr. Kuduzović.

Ljeti su česti ugrizi ili ubodi različitih insekata koji se mogu manifestovati crvenilom i svrbežom kože te velikim bolnim otokom. U većini slučajeva stanje se smiri i prođe nakon stavljanja hladnih obloga i umirujućih krema na mjesto otoka. Ukoliko radite u vrtu, planirate izlet u prirodu ili provesti večer uz obalu obavezno ponesite sprej za zaštitu od insekata, poručuju iz INZ-a.

Pojednostaviti pripremu hrane

Tokom cijele godine, a naročito ljeti treba paziti na čuvanje i pohranjivanje namirnica. Ljeti, zbog porasta temperature nepravilno čuvanje namirnica skraćuje vijek trajanja te bitno utiče na kvalitetu i nutritivnu vrijednost namirnica.

U toplim danima trebalo bi maksimalno pojednostaviti pripremu jela – upotrebljavati samo svježe namirnice, adekvatno ih termički obraditi i po mogućnosti svakodnevno pripremati svježe obroke. Posebnu pažnju obratiti na lako kvarljive namirnice proteinskog porijekla kao što su: meso, jaja, riba, mlijeko i mliječni proizvodi.

Stručnjaci upozoravaju – osim pravilnog čuvanja hrane, termičke obrade i temeljitog pranja voća i povrća, trovanje hranom spriječit ćemo čestim pranjem ruku te pravilnom higijenom vašeg suđa i pribora za rad sa hranom (naročito daska za rezanje mesa). Pridržavajući se navedenih savjeta iskoristite sve prednosti ljeta, boravka na moru i suncu bez posljedica. 

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Lifestyle

Pet razloga da hurme uvrstite u ishranu

Published

on

Hurme imaju širok spektar zdravstvenih benefita, a smatraju se i najzdravijim voćem! U nastavku vam navodimo pet razloga da ih uvrstite u ishranu.

Ovo ukusno voće potiče iz regije koje se proteže izmeđz Egipta i jugozapadne Azije, a hiljadama godina bile su osnovna hrana Bliskog Istoka. Idealna su zamjena za slatkiše, ali to nije sve… Evo zašto bi trebalo da se nađu na vašem meniju…

Bogate hranljivim materijama

Tri hurme obezbeđuju oko 200 kalorija i 54 grama ugljenih hidrata sa oko 5 grama vlakana. Uključuju vitamine B, vitamin K, kalcijum, željezo, magnezijum, kalijum, cink i mangan.

Hurme i antioksidanti

Osim sadržaja vitamina i minerala, hurme su bogate antioksidantima. Odličan su izvor prirodnih antioksidanata, koji se mogu koristiti za suzbijanje bolesti povezanih sa oksidativnim stresom. Oksidativni stres nastaje kada postoji neravnoteža između proizvodnje slobodnih radikala koji oštećuju ćelije i sposobnosti tijela da se suprotstavi njihovim štetnim efektima. Hurme takođe sadrže antiinflamatorna i antimikrobna jedinjenja, što znači da igraju ulogu u borbi protiv zaraznih bolesti. Takođe imaju anti-gljivična svojstva, piše Health.

Hurme su prirodno slatke

Mnogi smatraju da su hurme suho voće, ali su zapravo svježe voće. Pošto su neprerađene, šećer se prirodno pojavljuje.

Hurme i zdravlje probave

Prema istraživanjima tri hurme obezbeđuju oko 18% dnevnog unosa vlakana, koja podržavaju dobru probavnu funkciju.

Snižavaju holesterol

Hurme imaju sposobnost da smanje nivo LDL, neželjenog holesterola u tijelu. Odlična su hrana za one koji imaju visok holesterol, a koji kasnije može da dovede do masnih naslaga i brojnih kardiovaskularnih problema.

Continue Reading

Lifestyle

Palenta: Lagani doručak ili večera

Published

on

Palenta je jelo od ukuhanog kukuruznog griza. Jede se često s mlijekom, vrhnjem, jogurtom ili pak kao prilog uz glavno mesno jelo sa saftom. Donosimo vam jednostavni recept za pripremu palente.

Sastojci:

250 ml vode

100 ml Mljeka

1 mala kasika soli

1 kasika ulja

4 kasike palente (60 g)

Priprema:

Mljeko, vodu, ulje staviti da se kuha. Kad počne da se zagrijava dodati palentu, soli po ukusu i cjelo vrjeme mješati na laganoj vatri dok se ne zgusne, nekih 5 minuta.

Maknuti sa vatre i dodati po ukusu 1 mali komadic putera i dobro izmješati da se istopi. Sluziti sa sirom, pavlakom, preko ili po zelji.

Vrlo je ukusno preko palente posuti pekmez i tako dobiti desert.

Probajte!

Continue Reading

Lifestyle

Koliko je grožđe dobro za vaše zdravlje

Published

on

Zahvaljujući njegovom nutricijskom sadržaju, grožđe igra važnu ulogu u održavanju zdravog života, a u nastavku saznajte i zašto.

Doprinosi liječenju astme

Zbog njegovih terapeutskih vrijednosti, grožđe se može koristiti za liječenje astme, a i njegova asimilacijska moć je veća. Osim toga, ovo voće povećava vlažnost u plućima.

Srčanih oboljenja…

Grožđe povećava dušikov monoksid u krvi, što sprječava stvaranje krvnih ugrušaka, a čime se smanjuju šanse od srčanog napada. Osim toga, antioksidans prisutan u grožđu sprječava oksidaciju LDL holesterola, koji blokira krvne žile.

Migrene…

Sok od zrelog grožđa je dobro alternativno sredstvo za liječenje migrene. Potrebno ga je piti u ranim jutarnjim satima, bez miješanja s vodom.

Zatvora…

Grožđe je vrlo učinkovito u liječenju zatvora. Smatra se laksativom, jer sadrži organske kiseline, šećer i celulozu.

Umora…

Sok od bijelog grožđa dopunjuje sadržaj željeza u tijelu i sprječava umor, dok, s druge strane, crno grožđe ne obezbjeđuje ovaj mineral, čak utiče na smanjenje njegovog postotka. Konzumiranjem soka od grožđa obezbijedit ćete sebi potrebnu energiju, a antioksidansi prisutni u ovom voću doprinijet će jačanju vašeg imunog sistema.

Poremećaja bubrega…

Grožđe može značajno smanjiti kiselost mokraćne kiseline i pomoći u eliminaciji kiseline iz sistema, čime se smanjuje radni pritisak bubrega.

Alzheimerove bolesti…

Resveratrol, korisni polifenol prisutan u grožđu smanjuje nivo amiloidnih beta peptida kod osoba sa Alzheimerovom bolešću. Istraživanja pokazuju da grožđe može poboljšati zdravlje mozga i spriječiti nastajanje neurodegenerativnih bolesti.

Makularne degeneracije…

Ovo voće može spriječiti makularnu degeneraciju, gubitak vida koji se javlja u starosti, pa pokušajte svakodnevno konzumirati određenu količinu grožđa.

Katarakte…

Flavonoidi koji se nalaze u grožđu sadrže antioksidanse, što može smanjiti oštećenja koja uzrokuju slobodni radikali, kao što je katarakta.

Smanjuje holesterol u krvi

Grožđe sadrži spoj nazvan pterostilben, koji ima moć da smanji nivo holesterola u krvi. Saponini koji se nalaze u koži grožđa također mogu spriječiti apsorpciju holesterola, vežući se za njega.

Djeluje antibakterijski

Crno grožđe ima jaka antibakterijska i antivirusna svojstva, a može vas zaštititi i od infekcije. Zbog svog protivupalnog djelovanja, ovo voće je i antikancerogeno, a posebno je djelotvorno u sprječavanju raka debelog crijeva i dojke.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement