Mušija za Našu riječ: Školska godina na zadovoljavajućem nivou, učenici ostvarili dobre rezultate

Završena je školska godina u Zeničko-dobojskom kantonu o čemu smo razgovarali s ministrom za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Mirzom Mušijom. Također smo razgovarali o aktuelnim i planiranim projektima, ulaganjima u školsku infrastrukturu, upisu studenata i srednjoškolaca, kao i izdvajanjima za sport.

NR: Kako ocjenjujete školsku godinu koja je završena i jeste li zadovoljni realizacijom nastave u osnovnim i srednjim školama?

MUŠIJA: Nastava u školskoj 2024/25. godini, u skladu sa nastavnim kalendarom, za učenike završnih razreda srednje škole je trajala do 09. maja 2025. godine, a za učenike završnih razreda osnovnih škola do 06. juna 2025. godine. Nastava za ostale učenike trajala je najkasnije do 16. juna 2025. godine, odnosno dok se ne ostvari planirani fond nastavnih sati shodno nastavnim planovima i okvirnim programima.

Nastava u osnovnim i srednjim školama, u školskoj 2024/25. godini je realizirana na zadovoljavajućem nivou, bez većih poteškoća ili dužih prekida. Svaka školska godina sa sobom nosi izazove, ali mi na njih gledamo kao na prilike za unapređenje odgojno-obrazovnog rada i smjernice za što kvalitetniju pripremu naredne školske godine. Učenici i nastavnici osnovnih i srednjih škola su i ove školske godine ostvarili zapažene rezultate na različitim takmičenjima, smotrama, festivalima rada i drugim sličnim manifestacijama koje promovišu izvrsnost i talente na lokalnom, kantonalnom, federalnom, državnom i međunarodnom nivou.

NR: Kakva su iskustva s primjenom novih nastavnih kurikuluma u osnovnim i srednjim općim školama? Jeste li proveli svoje istraživanje? Možemo li se nadati boljem rezultatu na nekom narednom PISA istraživanju?

MUŠIJA: Kao što je poznato u osnovnim školama i gimnazijama na području Zeničko-dobojskog kantona se eksperimentalno primjenjuju novi nastavni programi, tj. revidirani su nastavni sadržaji i definirani mogući, očekivani odgojno-obrazovni ishodi kao poželjna znanja, kao poželjne vještine, sposobnosti, činjenice, informacije…, koje učenici trebaju steći i primjenjivati. Sukcesivni pristup u primjeni novih nastavnih programa u osnovnim školama i gimnazijama nosi sa sobom mnogo izazova. O rezultatima primjene novih nastavnih programa bilo bi preambiciozno govoriti u ovoj fazi primjene, jer je relativno kratak vremenski period da bi ostavio veći i značajniji trag na proces odgoja i obrazovanja učenika.

Kontinuirane analize

Ističem da se na nivou osnovnih i srednjih škola kontinuirano provode analize o kvalitetu realizacije odgojno-obrazovnog rada i primjeni novih nastavnih programa. Te analize uglavnom potvrđuju tezu o važnosti uloge koju imaju nastavnici, stručni saradnici i direktori škola u funkcionalnoj provedbi bilo koje reformske aktivnosti. Dakle, pedagoški radnici u školi su najbitniji nosioci institucionalnog odgojno-obrazovnog rada i zato je važno da ih reformskim aktivnostima ne opterećujemo dodatnim formalnim zahtjevima, već da ih motiviramo da sveobuhvatno iskustvo koje imaju i koje stiču u radu s učenicima, nesebično i funkcionalno koriste. Kontinuirano ističem važnost podsticanja i razvoja odgojne funkcije koju nastava i vannastavne aktivnosti imaju u školama, jer smatram da je to danas i najneophodnije za razvoj zdrave, sigurne, humane ličnosti učenika. Naglašavam, ako u saradnji s roditeljima uspijemo u tome, onda će takav učenik, danas i sutra, funkcionalno koristiti znanja u raznim životnim okolnostima. Takvi učenici će postizati zapažene rezultate i na raznim međunarodnim testiranjima.

Školska infrastruktura

NR: Naš kanton se godinama izdvajao po ulaganjima u školsku infrastrukturu. Koliko ste ove godine investirali u škole i u kakvom je stanju školska infrastruktura u našem kantonu?

MUŠIJA: U Budžetu Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport za 2025. godinu je planirano 2 miliona KM za finansiranje rekonstrukcija i investicionog održavanja školskih objekata. U toku ove godine, do sada, finansirano je 19 projekata u školskim objektima, te potrošeno blizu 50% planiranih sredstava. Ministarstvo finansira i nabavke opreme za školske objekte, a u tu svrhu je ove godine predviđena četvrtina miliona. Ministarstvo sarađuje sa općinama i gradovima Zeničko-dobojskog kantona u finansiranju kapitalnih projekata značajnih za razvoj obrazovanja, kulture i sporta na području kantona, a u tu svrhu, u 2025. godini, u Budžetu Ministarstva je planirano 2 miliona KM. Do sada je realizovano 5 značajnih projekata i potrošeno preko 40% planiranih sredstava.

Energetska efikasnost

U toku je realizacija projekta „Povećanje ulaganja u javne objekte sa niskom stopom emisije ugljika“ ukupne vrijednosti blizu 2 miliona KM, u saradnji sa UNDP. Prošle godine Ministarstvo je u ovu svrhu izdvojilo blizu pola miliona KM, te privuklo isto toliko stranog kapitala, a i ove godine će Ministarstvo izdvojiti dodatnih cca pola miliona KM. U konačnici, za realizaciju ovog projekta, UNDP će izdvojiti više od 1milion KM stranog kapitala, a projektom je obuhvaćeno više od 30 školskih objekata na kojima će biti izvršena rekonstrukcija krovova, fasade, zamjena kotlova i ugradnja solarnih panela. Do kraja 2025. godine realizovat će se i dodatni projekti u vrijednosti oko pola miliona KM sa međunarodnim organizacijama.
Ministarstvo je u prethodnoj godini izdvojilo oko 4 miliona KM za nabavku udžbenika za učenike osnovnih škola, a u 2025. godini u istu svrhu je planirano blizu 3 miliona KM.

NR: Završena je realizacija prve faze rekonstrukcije bazena Industrijske škole. Kakvi su dalji planovi?

MUŠIJA: Ministarstvo je za prvu fazu rekonstrukcije školskog bazena u Mješovitoj srednjoj industrijskoj školi u Zenici izdvojilo 774.200,00 KM. Trenutno je u toku tenderska procedura za izbor najpovoljnijeg ponuđača za drugu, finalnu fazu radova, a koja podrazumjeva: građevinsko zanatske radove, elektro radove, mašinske instalacije i nabavku bazenske tehnike. Drugu fazu radova Vlada Zeničko-dobojskog kantona, preko Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport, finansira sa 3.380.000,00 KM.

Upis studenata

NR: Dešavanja na Univerzitetu u Zenici prerastaju u trakavicu kojoj se ne nazire kraj. Da li ta previranja odbijaju studente, kojih je ionako svake godine sve manje?

MUŠIJA: Na prijedlog Senata Univerziteta u Zenici, na 85. sjednici Vlada Zeničko-dobojskog kantona je donijela odluke i to: Odluku o davanju saglasnosti na Plan upisa studenata u prvu godinu trećeg ciklusa studija na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini, Odluku o davanju saglasnosti na Plan upisa studenata u prvu godinu drugog ciklusa studija na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini, Odluku o davanju saglasnosti na Plan upisa studenata u prvu godinu prvog ciklusa studija na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini.

Plan upisa

Upis studenata na prvi, drugi i treći ciklus studija se odvija prema planovima koje je usvojila Vlada Zeničko-dobojskog kantona. Planom upisa studenata u prvu godinu prvog ciklusa studija na osam fakulteta na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini predviđeno je 814 mjesta za redovne, redovne samofinansirajuće i vanredne studente.

Planom upisa studenata u prvu godinu drugog ciklusa studija na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini na osam fakulteta na Univerzitetu u Zenici predviđeno je 271 mjesto za redovne, redovne samofinansirajuće i vanredne studente. Planom upisa studenata u prvu godinu trećeg ciklusa studija na Univerzitetu u Zenici u akademskoj 2025/2026. godini na pet fakulteta na Univerzitetu u Zenici predviđeno je 65 mjesta za redovne, redovne samofinansirajuće i vanredne studente. Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport je usmjereno ka razvoju Univerziteta u Zenici i stvaranju boljeg ambijenta koji će privući studente da studiraju na ovoj visokoškolskoj ustanovi.

Upis srednjoškolaca

NR: Ljeto donosi i upis novih srednjoškolaca. Je li upisna politika usklađena s potrebama tržišta rada?

MUŠIJA: Upis učenika vrši svaka srednja škola u skladu sa odredbama Zakona o srednjoj školi, a na osnovu kriterija Konkursa za upis učenika u prvi razred srednjih škola, koji Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona objavljuje putem sredstava javnog informisanja. Konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola se formira na osnovu dogovora sa socijalnim partnerima, a prema prispjeloj dokumentaciji dostavljenoj od strane nadležnih školskih organa za plan upisa u datoj školi. Škole su u obavezi da plan upisa učenika usklade sa trenutnom situacijom tržišta rada, kao i potrebama i mogućnostima za potrebnim stručnim zvanjima/zanimanjima na datom području.

Povećano interesovanje za tehničke škole

Prema podacima s kojima Ministarstvo raspolaže u posljednjih 7 godina može se konstatovati da je povećan interes učenika za upis u tehničke škole, dok je interesovanje za trogodišnja zanimanja konstantno na istom nivou (cca 22% učenika jedne generacije). Zabrinjavajuće je što u istom periodu došlo do pada interesovanja učenika za upis u gimnazije.

Također, naglašavam da će poslove i zadatke iz okvira nadležnosti, u skladu sa trogodišnjim planom rada, Ministarstvo realizovati kroz ostvarivanje strateških ciljava i strateških prioriteta, od kojih je i Unaprjeđenje usluga u sektoru obrazovanja, uz usklađivanje s potrebama tržišta zasnovanih na Strategiji razvoja Zeničko-dobojskog kantona za period 2021-2027. godina.

Izvor: Naša riječ

Program Radio Kaknja možete slušati UŽIVO na ovom linku. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook | Instagram | Twitter

   
Radio Kakanj